lördag 12 juli 2008

Tomrummet

Det första steget i denna underbara resa mot "mer liv", är att förstå att det som Wattle kallar för "The formless" faktiskt finns, och att det påverkas av våra tankar.

Det finns forskning som visar att det faktiskt förhåller sig på det sättet, så man behöver inte drabbas av trostvivel över detta. Wattle nämner kort i boken vilken forskning som finns, den skrevs ju strax efter att Einstein offentliggjort sin relativitetsteori. Rebecca Fine nämner lite mer om detta i sitt kursmaterial. Visst kan man läsa på om detta oerhört fascinerande ämne, men det är inte nödvändigt för att kunna gå vidare.

Tomrummet, The formless, Universum eller Gud - vad man nu vill kalla det - påverkas av våra tankar. Det formar sig efter våra tankar. Det skapar det vi tänker. Om vi tänker katastroftankar skapas katastrofsituationer. Om vi tänker på det vi vill ha drar vi till oss det vi vill ha. MEN man kan inte tänka att man VILL ha något, för då skapas just VILJAN att ha något. Det är här det börjar bli lite knepigt.

Poängen är att försöka tänka och framförallt KÄNNA att man redan har det man vill ha. Jag är nybörjare i detta, men ska dela med mig av mina erfarenheter så här långt.

Exempel: Ibland när jag ska sova ligger jag och grubblar så att jag inte kan somna. Bland annat kan jag känna mig frustrerad över något som jag behöver eller vill ha, men inte har råd med. Jag brukar då dra ett djupt andetag och tänka: "Äh, jag är ju rik, jag kan köpa vad jag vill". Om jag inte lyckas övertyga mig själv om detta direkt så föreställer jag mig att sängen är full av sedlar. När jag lyckats få känslan av att jag har alla pengar jag någonsin behöver slappnar jag alltid av och somnar snart.

Inga kommentarer: