tisdag 8 juli 2008

Intro

Det kan tyckas motsägelsefullt att en miljöpartist som jag skapar en hemsida om att tjäna pengar. Men det är inte så konstigt som det verkar.

Jag minns när jag först hörde talas om det faktum att atomen till största delen bestod av tomrum, och blev medveten om att detta betydde att allt runtom mig också bestod av tomrum. Det måste ha varit i skolan för jag minns att jag satt en dag på toaletten, tittade på dörren framför mig och tänkte att egentligen borde jag kunna gå rakt igenom dörren. Om både jag och dörren mest var tomrum borde det vara möjligt. Jag älskade science fiction, så tanken tilltalade mig oerhört. Jag tittade intensivt på dörren för att försöka se igenom den, hitta ett sätt att faktiskt se att den egentligen inte fanns där. Efter ett tag lyckades jag se att dörren vibrerade och liksom gick i vågor. Jag kan fortfarande göra det, och jag vet fortfarande inte om det beror på att jag faktiskt kan se energin röra sig, eller om det bara är mina ögon som blir ansträngda.

Ända sedan jag var väldigt liten har jag också funderat på Gud. Om han/hon/det finns. Jag velade lite fram och tillbaka och hade bestämt mig för att Gud inte fanns när jag läste en bok av Rauni-Leena Luukanen. Jag tog till mig allt hon skrev i boken. Jag var helt säker på att vi var helt överens i vår syn på det andliga. Tills jag kom till slutet och hon konstaterade att Gud finns. Rent retoriskt var jag tvungen att tro på det, eftersom jag instämt med alla hennes andra påståenden. Men det var inte förrän jag många år senare läste Samtal med Gud av N.D. Walsch som jag slutligen övergav alla mina tvivel om Gud.

Fysik var tyvärr inte min starka sida, men kvantfysiken fascinerade mig. Och när jag upptäckte att många kvantfysiker ser denna vetenskap som ett bevis på att Gud finns, blev det verkligen intressant. Jag läste t.ex. Själens intelligens av Danah Zohar och Ian Marshall, och Den självläkande människan av Susanna Ehdin.

Jag lärde mig avslappning och mental träning. Jag började ana att mina tankar påverkade min verklighet. Jag lärde mig att hjärnan fungerar så att den uppfattar det som är på samma våglängd. Eftersom det finns så mycket intryck runt oss hela tiden använder sig hjärnan av selektiv perception. Den medvetandegör bara intryck som den anser vara viktiga i stunden. Det innebär att bara en liten del av alla intryck i omgivningen blir medvetna. Och vad hjärnan anser vara viktigt beror t.ex. på vilken sinnesstämning man är i. Om man är ledsen upptäcker man bara de saker i omgivningen som bekräftar att man bör vara ledsen. Omvänt, om man är glad medvetandegör hjärnan det som gör en glad. En kul jämförelse är experimentet med gorillan som Henrik Fexeus gjorde i SVT:s Hjärnstorm.

Man bör alltså vara glad. För då blir man mer glad, och det vill man ju. Men hur lätt är det när världen ser ut som den gör, och otack är världens lön?

Jag började upptäcka att mina tankar och omedvetna önskningar blev uppfyllda. På gott och ont, för inte allt jag önskade ville jag ha.

Exempel: Jag var förälskad i en läkare. Vi hade en del intressanta diskussioner under några månader, mer än så blev det inte. Men jag blev som besatt av honom och kunde inte sluta att tänka på oss två tillsammans. Grejen var att jag egentligen inte kände honom så väl, och därför inte hade någon verklig bild av hur det skulle vara att leva tillsammans med honom. Så jag hade en väldigt detaljerad – påhittad - bild av hur det skulle vara att leva med honom. Dessa tankar var med mig väldigt intensivt i ca ett halvår, även efter vår kontakt var bruten. Då träffade jag en annan man som i stort sett motsvarade alla mina fantasier om den förste. Han läste till läkare, hade samma ansiktsdrag, samma intressen, samma beteende…Jag fick alltså det jag drömde om, men inte det jag egentligen ville ha, vilket ju var den förste mannen. Det är inte alls säkert att han skulle ha motsvarat mina drömmar…

Exempel: Ett annat exempel är att jag hade ett jobb som motsvarade min utbildning, var hyfsat välbetalt och jag var väldigt uppskattad. Problemet var att jag inte trivdes alls p.g.a. de psykosociala förhållandena där. Jag försökte lösa problemen på alla upptänkliga sätt utan att lyckas. Till slut vaknade jag med ett ryck varje morgon av väckarklockan och tänkte: ”Det är inte sant”! Och några månader senare var det heller inte sant. En oväntad händelse på jobbet gjorde att jag inte kunde jobba kvar där.

Så efter att ha prövat det ena och det andra med mer och mindre framgång hittade jag en film som heter Hemligheten. Jag förstod att det som filmen förmedlar är sant. Men fortfarande förstod jag inte HUR jag skulle göra. Det var inte så lite frustrerande att inse att jag hade alla de där möjligheterna, men inte kunde komma på hur jag skulle göra. Ibland fungerade det, ibland inte.

Så, en dag råkar jag av en händelse hitta en bok på nätet som heter The Science of Getting Rich. Den skulle kunnat passera mig som en av alla de där böckerna om hur man gör karriär som jag inte orkar läsa, eftersom jag ändå inte ser mig som en karriärmänniska. Men den här boken visar sig vara grunden till filmen Hemligheten. Skriven 1910. Och den fanns gratis på internet. Jag var väldigt nyfiken, men samtidigt väldigt skeptisk. Jag hade provat saker förr och det hade ju inte fungerat. Jag hade också laddat ned saker från internet förut och sedan blivit överöst med spam eller virus. Så jag gick väldigt försiktigt tillväga. Men det visade sig snart att min rädsla var helt obefogad. Boken var verkligen helt gratis. Och löftena om gratis gåvor blev infriade.

Så satt jag och läste boken ute i solskenet och jag och min man började tala om soffan i gästrummet som vi inte fått såld. Vi hade annonserat på Blocket, Tradera och ICA i över en månad utan att någon varit intresserad. Nu skulle vi få en gäst, och ville gärna bli av med soffan för att få in den nya bäddsoffan som vi köpt. Jag tänkte: ”Hm, undrar om den här tekninken kan fungera på en soffa”, tittade ned i boken och började föreställa mig att soffan bars iväg. Samtidigt gick maken in. Han kom ut två minuter senare och meddelade att soffan var såld. En man i vårt bostadsområde hade just ringt och velat köpa den.

Wow! Jag har varit med om liknande saker innan, men aldrig så tydligt. Det verkade alltså fungera, men fortfarande var det lite luddigt exakt hur man skulle bära sig åt. Styrkt av min positiva erfarenhet anmälde jag mig därför till den kurs som Rebecca Fine har på nätet. Det fina med den kursen är att man själv bestämmer sin kursavgift. Alltså kan alla ha råd med den.

Problemet för mig är att jag dels har svårt med uthålligheten, det finns alltså risk att jag avbryter kursen innan jag är klar. Dels att jag har svårt att hålla mig till positivt tänkande hela tiden. Därför, som ett led i kursen, har jag bestämt mig för att samla alla positiva nyheter jag kan hitta på ett ställe, nämligen här. Så kan jag och alla andra som har samma problem ha en lättillgänglig källa till positivitet när helst det behövs. Dessutom tänkte jag redovisa mina framsteg här via bloggen, vilket förpliktigar mig att inte ge upp.

Dessutom hoppas jag inspirera fler att anta utmaningen att bli rika, för egentligen är ni faktiskt skyldiga att bli det.

Inga kommentarer: